‘MENSEN RAKEN MET MUZIEK IS HET ALLERGROOTSTE CADEAU’

De Matthäus Passion is een begrip in Nederland. Het stuk zit verweven in onze cultuur. Denk alleen al aan The Passion, jaarlijks bekeken door steeds meer mensen. Gelovig én niet gelovig. Er zijn boeken volgeschreven over de symboliek en de kracht van dit beroemde muziekstuk van Bach. Countertenor Sytse Buwalda en concertmeester en violist Igor Ruhadze zijn dit voorjaar te horen in de Matthäus Passion, onder leiding van dirigent Pieter Jan Leusink. Buwalda: ‘Er gaat enorm veel troost en kracht van uit.’

“Erbarme dich, mein Gott.” Het is een van de beroemdste aria’s ooit, afkomstig uit de Matthäus Passion van Johann Sebastian Bach. De aria domineert al jaren de Klassieke Top 100. Sytse Buwalda en Igor Ruhadze vertolken de aria samen tijdens de uitvoering van de Matthäus Passion, onder leiding van Pieter Jan Leusink. Hoe verklaren zij de nimmer afnemende populariteit van het stuk? Ruhadze: “Erbarme Dich is een werkelijk verbluffende aria van een geniale componist en een heel belangrijk stuk voor de christelijke religie. De smart staat centraal en dat raakt iedereen, of je nu gelovig bent of niet.” Buwalda voegt toe: “Deze aria heeft alles. Muzikaal is het briljant. Je kunt de aria heel ingetogen zingen, of juist met grote uithalen. Het is alsof er een emotioneel cijferslot op zit, met een loper die bij iedereen binnendringt.”

Warme deken

Allebei hebben ze de Matthäus Passion al honderden malen vertolkt. Over wat de Matthäus Passion voor hen persoonlijk betekent, hoeven ze dan ook niet lang na te denken. Buwalda: “Ik zing de volledige Passie al 29 jaar en de aria Erbarme Dich zelfs al 35 jaar. Iedere keer wordt het nóg interessanter. Om gemotiveerd te blijven hoef ik helemaal niks te doen, want direct bij de eerste noot zit ik er volledig in. Een uitvoering van de Matthäus is altijd weer indrukwekkend. Tijdens de uitvoeringen, vlak na het overlijden van mijn vader en mijn tante, was het zelfs alsof zij bij me waren om mij te troosten. Er gaat enorm veel troost en kracht uit van de Matthäus Passion. Het is als een warme deken.” Zijn favoriete passage: ‘Wenn ich einmal soll scheiden’. Buwalda: “Dat gaat over afscheid nemen. Niet van een ander, maar van jezelf. Ik vind het een van de mooiste koralen ooit gemaakt. Het staat voor mij voor de kracht van het geloof.”

Iedere keer anders

Voor Igor Ruhadze is het muziekstuk eveneens een belangrijk onderdeel van zijn leven geworden. Al speelde hij het pas voor het eerst toen hij al 29 was en in Nederland aan het conservatorium studeerde. Ruhadze: “Ik ben geboren in de Sovjet Unie, waar religieuze muziek verboden was. Wij mochten de Matthäus zelfs niet binnen de vier muren van ons eigen huis spelen. Dan liep je het risico opgepakt te worden. Toen ik het voor het eerst speelde, maakte het daarom extra veel indruk op me. Bij veel andere solo’s wordt het na een tijdje lastig om er weer iets nieuws in te leggen. Maar niet bij Erbarme Dich uit de Matthäus Passion. Die is iedere keer weer anders. De muziek heeft een magie die niet te verklaren is. Met name het openings- en het slotkoor van de Passie weten mij persoonlijk altijd weer enorm te raken.”

Vernieuwend

In Erbarme Dich delen de countertenor en de violist samen de hoofdrol. De samenwerking gaat de muzikanten goed af. Ruhadze: “Er is geen onderlinge competitie, zoals je vaak ziet tussen een musicus en zanger. Sytse en ik werken echt samen, als gelijken.” De aria moet staan als een huis, zegt Buwalda: “Het is een duet tussen viool en zang. Igor en ik kunnen dat samen. We zijn als twee vloeistoffen die worden samengevoegd, die zich niet vermengen, maar elkaar wél aanvullen en samen de meest prachtige patronen vormen.” Allebei werken ze al lange tijd samen met dirigent Pieter Jan Leusink. “Pieter Jan is een bijzondere musicus. Zijn interpretatie van de muziek is anders dan men in de muziekwereld gewend is”, zegt Ruhadze vol bewondering. Hij vervolgt: “Hij heeft geweldige, vernieuwende ideeën en hij staat open voor de ideeën van anderen. Als orkest vormen we een hecht team, waarin we elkaar bijstaan met kennis en ervaring. En Pieter Jan is een trendsetter! Tien jaar geleden vonden mensen zijn uitvoeringen veel te snel, inmiddels doet iedereen het in dat tempo.”

Vroeger een castraat, nu een countertenor

Buwalda: “Pieter Jan en ik zijn samen volwassen geworden. Ik heb respect voor zijn enorme muzikaliteit. Het is altijd heerlijk musiceren met hem. Iedereen krijgt een enorme vrijheid. Bij Pieter Jan hoef je niet binnen de lijntjes te kleuren. Sterker nog: er zijn helemaal geen lijntjes.” Hij was ook één van de eerste dirigenten in Nederland die de stap durfde te zetten om rollen geschreven voor vrouwen door een countertenor te laten zingen: een mannelijke zanger die door een speciale techniek in staat is om alt-, mezzo- of zelfs sopraanpartijen te vertolken. Buwalda legt uit: “Van de zestiende eeuw tot en met de late negentiende eeuw werden de vrouwenrollen vertolkt door castraten, omdat vrouwen niet mochten optreden in kerken en kathedralen. De laatste castraat trad op aan het einde van de Eerste Wereldoorlog. Sindsdien hebben de countertenors hun rol overgenomen. Toen ik met zingen begon, in 1979, was ik nog een rariteit. Maar sindsdien is er gelukkig steeds meer repertoire bijgekomen voor countertenors.”

Echo van het verleden

Iedere uitvoering is weer anders. Het publiek en de locatie zijn daarop van grote invloed. Sytse Buwalda kijkt het publiek altijd aan als hij zingt. “Ik zie en voel álles. Als zanger geef ik mij altijd volledig bloot. Ik ben als blanco canvas en mijn stem is als een kwast waarmee ik allerlei kleuren de zaal in werp. Vervolgens schildert het publiek zijn eigen interpretatie op dat lege doek. Als ik mensen in de zaal kan raken, is dat voor mij het allergrootste cadeau.” Het publiek reageert overal anders. Buwalda: “Zit men afwachtend met de armen over elkaar, schiet het in de lach bij het horen van mijn hoge stem, leest het noot voor noot mee met de muziek op schoot, of laat het zich meevoeren op de muziek, met de ogen gesloten? Iedere locatie brengt een andere energie. In kerken voel je de echo van het verleden. Daar hangt de geest van alle mensen die er gebeden hebben. Uiteindelijk kun je overal je eigen ‘kerk’ creëren, ook in het Concertgebouw.”

Eigen geluid in het Concertgebouw

Igor Ruhadze is het daarmee eens: “Mijn persoonlijke favoriet is het Concertgebouw in Amsterdam. De akoestiek is geweldig. Daardoor kunnen we als musici het verhaal van de muziek nog beter overbrengen. En het publiek is ook nergens anders zo open, op een heel natuurlijke manier.” Als concertmeester is Ruhadze bepalend voor het geluid en de stijl van spelen van het orkest. “Ik speel de muziek net iets helderder of harder voor en geef het orkest zo de gelegenheid om mij te volgen. Iedere concertmeester zorgt weer voor een heel eigen geluid. Persoonlijk streef ik ernaar mensen te raken met muziek die warm en open klinkt.”

Agenda & locaties

Vrijdag 1 maart | 19.00 uur Elburg Grote Kerk
Zaterdag 2 maart | 19.30 uur Amsterdam Concertgebouw
Zondag 3 maart | 14.15 uur Amsterdam Concertgebouw
Vrijdag 8 maart | 19.00 uur Apeldoorn Grote Kerk
Zaterdag 9 maart | 19.00 uur Alkmaar Grote Kerk
Zondag 10 maart | 15.00 uur Utrecht Janskerk
Zaterdag 16 maart | 14.30 uur Leiden Marekerk
Zondag 17 maart | 15.00 uur Utrecht Janskerk
Zaterdag 23 maart | 14.30 uur Arnhem Eusebiusker
Zondag 24 maart | 15.00 uur Amersfoort St. Martinuskerk
Donderdag 28 maart | 19.00 uur Zwolle Dominicanenkerk
Vrijdag 29 maart | 19.00 uur Den Bosch Jh. Bosch Artcenter
Zaterdag 30 maart | 14.30 uur Eindhoven Catharinakerk
Zondag 31 maart | 19.30 uur Amsterdam Concertgebouw
Donderdag 4 april | 19.30 uur Amsterdam Concertgebouw
Vrijdag 5 april | 19.30 uur Amsterdam Concertgebou
Zaterdag 6 april | 14.15 uur Rotterdam Laurenskerk
Zondag 7 april | 14.15 uur Amsterdam Concertgebouw
Woensdag 10 april | 19.30 uur Amsterdam Concertgebouw
Donderdag 11 april | 19.30 uur Amsterdam Concertgebouw
Zaterdag 13 april | 14.30 uur & 19.00 uur Groningen Martinikerk
Woensdag 17 april | 19.30 uur Amsterdam Concertgebouw
Vrijdag 19 april | 14.30 uur Den Haag Grote Kerk
Zaterdag 20 april | 14.00 uur Utrecht Janskerk
Zaterdag 20 april | 19.30 uur Amsterdam Concertgebouw
Zondag 21 april | 14.15 uur & 19.30 uur Amsterdam Concertgebouw

Matthäus Passion J.S. BACH

De favoriete compositie in de passietijd. Wilt u een onvergetelijk concert bijwonen? Bestel nu uw tickets met korting!